کد مطلب:313926 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:202

عباسیه یا بیت العباس کنگاور
بسمه تعالی

سرور ارجمند جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای شیخ علی ربانی دامت بركاته

سلام علیكم

ضمن آرزوی موفقیت و طلب پیروزی برای شما از درگاه خداوند ایزد منان بدین وسیله به استحضار می رساند كه با مطالعه ی كتاب پرارزش و جدا بامعنا و كامل (چهره ی درخشان قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس علیه السلام - جلد اول) واقعا تحت تأثیر قرار گرفته و پرفیض شدیم و تصمیم گرفتیم به عنوان یك نمونه از معجزات و كرامات آن بزرگوار را در چند برگ حضور شما سرور عزیز و ارجمند ارسال نمائیم تا انشاءالله این معجزه از طریق جنابعالی با مصلحت و دید شما به چاپ برسد و انتشار یابد، تا از این طریق از آقا ابوالفضل العباس علیه السلام و خاندان باعصمت و طهارت ائمه ی اطهار علیهم السلام كه همیشه شرمنده و جیره خوار سفره ی پرنعمت این بزرگواران هستیم، تشكر و ستایش نموده باشیم به امید پیروزی و موفقیت عموم دوستداران و طرفداران و شیفتگان اهل بیت به خصوص نویسندگان این آثار ارجمند.

در اوایل پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی فردی خیر از اهالی كنگاور به نام حاج محمد محكمی یك دستگاه ساختمان واقع در شهرستان كنگاور، جنب منزل مسكونی حاج محمدباقر عراقی (حاج آقا بزرگ) به مساحت حدود دویست و پنجاه مترمربع را به صورت وقف خاص در اختیار هیئت قمر بنی هاشم علیه السلام قرار می دهد. (سند شماره ی 1).

سپس به موجب سند وكالت رسمی شماره ی 43296 - 5 / 11 / 68 دفترخانه ی شماره ی 16 اسدآباد حوزه ی ثبتی همدان، به آقای حاج اسماعیل افسری وكالت داده می شود كه تمام تشریفات قانونی ساختمانی وقفی مزبور را انجام دهد.

مدیر كل وقت حج و اوقاف و امور خیریه استان كرمانشاه نیز تنظیم سند وقفنامه را جهت وقف مجالس مذهبی هیئت قمر بنی هاشم علیه السلام بلااشكال اعلام می دارد.

(اسناد شماره ی 2 و 3) و آقای حاج اسماعیل افسری بر وفق وكالت نامه ی ثبتی سند ملك



[ صفحه 249]



پلاك 676 را به عنوان وقف خاص هیئت به ثبت می رساند. با توجه به كلنگی بودن ساختمان موقوفه در مورخه ی 26 / 11 / 68 با استیذان از واقف خاص ملك (حاج محمد محكمی)، ساختمان كلنگی تخریب شده و تجدید بنای ساختمان با همت اعضای هیأت قمر بنی هاشم علیه السلام آغاز می گردد. آقای حاج محمد محكمی در مجموع حدود شانزده میلیون ریال به منظور تجدید بنای موقوفه به هیئت اهدا نموده و مابقی نیز از طریق كمكهای مردمی هزینه شده است.

ساختمان فعلی در دو طبقه احداث شده كه طبقه ی اول مختص مردان و طبقه ی دوم محل سالن زنانه و كتابخانه می باشد. و فعلا سرویس دستشویی و نماكاری ساختمان بازسازی نشده است.

ضمنا جناب واقف (آقای محمد محكمی) مبلغ چهل میلیون ریال از شخصی به نام جواد عباس آبادی طلبكار بوده و از او چك در دست داشته، كه چك مزبور جهت وصول و هزینه ی آن در راه ساختمان نوبنیاد هیئت، امناء قرار گرفته است كه تاكنون 000 / 500 تومان آن وصول شده و هیئت امنا برای وصول مابقی آن از طریق قانونی تلاش می كند.

اعضای اصلی هیئت قمر بنی هاشم علیه السلام عبارتند از:

1. ولی خزایی، شغل: بزاز، سالن كنگاور، بازار فردوسی.

2. ابراهیم نور پژوه، شغل: كفش فروش، ساكن كنگاور، پاساژ انقلاب.

3. سید یدالله مهدیان، شغل: پوشاك فروشی، ساكن كنگاور، طبقه ی زیر امامزاده ابراهیم.

4. رحمان اسماعیلی، شغل: فرش فروش، ساكن كنگاور، روبروی گرمابه ی درخشان.

مسئول فعلی هیئت آقای حاج ولی خزایی است. از اهم فعالیت های هیأت، بزرگداشت ایام محرم و عزاداری در روزهای شهادت ائمه ی اطهار علیهم السلام و جشن و سرور در اعیاد اسلامی و میلاد ائمه می باشد. در ضمن هفته ای دو روز (چهارشنبه و دوشنبه) بعدازظهر مراسم قرائت قرآن بانوان در هیئت برگزار می گردد.



[ صفحه 250]



كلیه ی اموال هیئت متعلق به هیئت بوده و متولی و واقف هیچ گونه مالكیتی نسبت به اموال هیئت ندارند.

بسمه تعالی

غرض از تحریر این ورقه آن است چون اینجانب حاج محمد محكمی ساختمان خود را كه در كنگاور جنب منزل آقای حاج محمدباقر عراقی (حاج آقا بزرگ) رحمت الله علیه قرار گرفته با جمیع متعلقات طبق سند رسمی شماره 43318 - 10 / 11 / 68 به نام بیت العباس وقف نموده ام و در حال حاضر ساختمان مورد وقف یك مخروبه و قابل استفاده نمی باشد لذا اینجانب حاج محمد محكمی شرعا اجازه می دهم كه افراد هیئت قمر بنی هاشم علیه السلام كنگاور ساختمان وقف شده را خراب كنند و هرگونه صلاح بدانند در نوسازی آن عمل نمایند و همچنین افراد هیئت قمر بنی هاشم علیه السلام كنگاور به نام بیت العباس علیه السلام اجازه دخل و تصرف در آن دارند.

مراتب بالاتر قرائت نمودم تمام مواد مندرج در این ورقه مورد قبول اینجانب است.

امضاء محمد حكمی



[ صفحه 251]



مراتب بالاتر كاملا صحیح است.

طلب گواهی می شود از آقایانی كه اطلاع دارند كه آقای حاج محمد محكمی خانه جنب منزل های حاج محمدباقر محمدی عراقی را به حسینیه هدیه نموده اطلاعات خود را در ذیل مرقوم دارند عندالله بی اجر نخواهد بود سرپرست حسینیه و هیئت قمر بنی هاشم علیه السلام.

باسمه تعالی

دفترخانه اسناد رسمی شماره 16 اسدآباد

بازگشت به نامه ی شماره 5106 - 4 / 11 / 68 تنظیم سند وقفنامه پلاك 676 جهت وقف مجالس مذهبی هیأت قمر بنی هاشم علیه السلام از نظر مقررات و این اداره بلااشكال است، خواهشمند است دستور فرمایند طبق قانون یك نسخه از سند وقفنامه تنظیمی را به این اداره كل ارسال فرمایند. م / م

صابر ایزدی

مدیر كل حج و اوقاف و امور خیریه استان باختران [1] .

كه زیباتر زهر زیباست عباس



كلید قفل مشكلهاست، عباس

به مردی، شهره ی دنیاست عباس



مروت، ریزه خوار خوان لطفش

فتوت: صورت و، معناست: عباس



حسین بن علی را، عبد صالح

ولی بر ماسوا، مولاست عباس



به دشت كربلا، آرامش دل

برای زینب كبری ست عباس



بود بدر منیر هاشمیون

كه زیباتر، ز هر زیباست عباس



«بزن بر دامنش، دست توسل

كه در جود و سخا آقاست، عباس»



«اگرچه زاده ی ام البنین است

و لیكن مادرش زهراست عباس [2] [3] .



[ صفحه 252]




[1] كليه ي مدارك مربوط به بيت العباس كنگاور به وسيله ي حجةالاسلام و المسلمين حاج شيخ ذكرالله احمدي، به دفتر انتشارات مكتب الحسين عليه السلام رسيده است. از ايشان تشكر مي شود.

[2] وامي از غلامرضا سازگار «ميثم».

[3] سروده ي شاعر اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام حسن فرح بخشيان نيشابوري (ژوليده).